Tuesday, January 12, 2010

GSP mućka

Na tenderu za kočione poluge čelnici firme uzeli najjeftinijeg proizvođača iako su upozoreni da proizvod nije dobar.

Zbog 6.940 dinara, koliko je iznosila razlika u ceni između najboljeg i najjeftinijeg proizvođača kočionih poluga, Gradsko saobraćajno preduzeće ugrozilo je živote stanovnika Beograda.

Umesto proverenih kočionih poluga švedske firme „Haldeks“ koje ovo preduzeće koristi duže od deset godina i koja se nalaze u prvoj ugradnji kod vozila, čelnici GSP, na tenderu raspisanom 2. juna 2009. godine, dali su posao turskom proizvođaču, firmi „Ajsa“.

Ugovor je sklopljen 11. avgusta sa dobavljačem, firmom „Autoprom“ čiji je vlasnik Bogoljub Stevanić, nekadašnji predsednik opštine Grocka i član SPS, saborac direktora Radoslava Nikolića. Potez se ubrzo pokazao kao katastrofalan kada su počele da stižu reklamacije iz pogona GSP i to da vozila koja idu u saobraćaj nisu bezbedna zbog kočnica te da ih treba zameniti novim.

Isto to je kroz dnevni izveštaj u junu 2009. godine naveo i sada bivši direktor pogona Kosmaj, Slobodan Žutić, koji je posle izveštaja dobio premeštaj na novo radno mesto.
Zbog velikog pritiska radnika i brojnih reklamacija, naročito u saobraćajnim pogonima Kosmaj i Novi Beograd, ugovor sa turskom firmom je raskinut.

U razgovoru za Kurir, generalni direktor GSP Radoslav Nikolić potvrdio je da je ugovor sa dobavljačem raskinut krajem oktobra, i to zbog lošeg kvaliteta kočionih poluga, i negira bilo kakve spekulacije da je posao sa vlasnikom „Autoproma“ sklopljen po partijskoj liniji.
- „Ajsa“ kočione poluge su krajem oktobra zamenjene u svim vozilima GSP gde ih bilo. S obzirom na to da je to novi proizvod, ugradili smo ga u 20 vozila i jedan period pratili njihov kvalitet. Kada smo ustanovili da dolazi do određenih problema, zamenili smo ih „Haldeksovim“ kočionim polugama koje smo imali na lageru - kaže Nikolić.

On negira da od ranije poznaje Nikolića i da je posao sklopljen po političkoj liniji.
- Stevanića sam prvi put video kada smo dogovorili ovaj posao. Zaista nisam znao ko je vlasnik „Autoproma“. Uostalom, na tenderu nema veze ko je iz koje stranke.
Nikolić navodi da je bukvalno bio primoran da uzme „ajsa“ kočione poluge i to novim zakonom o javnim nabavkama.

- Prema novom zakonu o javnim nabavkama, cena se kao kriterijum stavlja u prvi plan. „Haldeksove“ kočione poluge nudile su tri firme, najjeftinija je bila ponuda „Metal rada“ iz Inđije, 13.890 dinara za jednu kočionu polugu. Sa druge strane, „Autoprom“ kao dobavljač „ajsa“ kočionih poluga nudio je cenu od 6.950 dinara. Nas zakon obavezuje da prihvatimo najjeftiniju ponudu, a onda, ukoliko se taj proizvod prvi put pojavljuje u našoj firmi, vršimo istraživanje, što smo i uradili.

Iako se „ajsa“ kočione poluge na tržištu u Beogradu mogu naći po ceni od deset do dvanaest evra, GSP ih je plaćao neverovatnih 70 evra. Nikolić kao opravdanje navodi činjenicu da se odlučuje samo na osnovu pristiglih ponuda na tenderu, a ne obilaskom radnji po gradu.

Na pitanje ko bi snosio odgovornost da je došlo do saobraćajne nesreće zbog loših kočnica, Nikolić navodi da tako nešto nikad nije moglo da se dogodi.

- Vozila na kojima su bile postavljene „ajsa“ kočione poluge svakodnevno su testirana, pre i posle upotrebe. Kada smo videli da ne odgovaraju, zamenili smo ih, raskinuli ugovor i sad raspisujemo novi tender na kome „Ajsa“ neće moći da učestvuje - ističe Nikolić.
Prema dokumentaciji u koju je Kurir imao uvid, saobraćajni pogon Kosmaj reklamirao je četiri stavke, dok je u saobraćajnom pogonu Novi Beograd bilo čak jedanaest reklamacija.


Bivši direktor ne daje izjave

Slobodan Žutić, nekadašnji direktor saobraćajnog pogona Kosmaj, danas upravnik novooformljenog odeljenja za definisanje kvaliteta, nije želeo da komentariše svoj izveštaj iz juna kada je ukazao rukovodstvu da turske kočione poluge ugrožavaju bezbednost saobraćaja.
- Ne dajem izjave, u našem preduzeću postoji služba za odnose sa medijima, pa se obratite njima - kazao je Žutić.


Stevanić: Nisam član SPS, ne znam Nikolića

Bogoljub Stevanić, vlasnik „Autoproma“, kaže da je pre deset godina bio član SPS, a da je sada član sasvim drugačije orijentisane političke stranke, čije ime ne želi da otkrije.
- Gospodina Nikolića sam upoznao tek kada smo zaključivali posao. Što se tiče tendera i raskida ugovora, o tome ne želim da pričam. Ovaj poslovni potez nije baš bio najuspešniji, uostalom, cena robe zavisi od kvaliteta - naglasio je Stevanić.

Partijske kočnice

Gradski prevoznik na tenderu odabrao kočione poluge turskog proizvođača „Ajsa“, od firme „Autoprom“, čiji je vlasnik nekadašnji član SPS Bogoljub Stevanić, stranački saborac direktora GSP Radoslava Nikolića.

Gradsko saobraćajno preduzeće „Beograd“ kupovalo je kočione sisteme turskog proizvođača „Ajsa“ po ceni od fantastičnih 70 evra, iako se one na tržištu u prestonici mogu naći po ceni od deset do dvanaest evra! Interesantno je i to da je pobednik tendera bila firma „Autoprom“, čiji je vlasnik Bogoljub Stevanić, nekadašnji predsednik opštine Grocka i član SPS, odnosno partijski saborac direktora GSP Radoslava Nikolića!

Možda je najopasnije to da se neko svesno kockao životima Beograđana jer je razlika u ceni između najboljeg i najjeftinijeg proizvođača kočionih poluga bila 6.940 dinara! Naime, umesto proverenih kočionih poluga švedske firme „Haldeks“ koje GSP koristi duže od deset godina i koje se nalaze u prvoj ugradnji kod vozila, čelnici gradskog prevoznika su na tenderu raspisanom 2. juna 2009. godine dali su posao proizvođaču „Ajsa“.

Direktor Nikolić kao opravdanje za cenu od 70 evra navodi činjenicu da se odlučuje samo na osnovu pristiglih ponuda na tenderu, a ne obilaskom radnji po gradu. Na pitanje ko bi snosio odgovornost da je došlo do saobraćajne nesreće zbog loših kočnica, Nikolić navodi da tako nešto nikad nije moglo da se dogodi.

- Vozila na kojima su bile postavljene „Ajsa“ kočione poluge svakodnevno su testirana, pre i posle upotrebe. Kada smo videli da ne odgovaraju zamenili smo ih, raskinuli ugovor i sad raspisujemo novi tender na kome „Ajsa“ neće moći da učestvuje - ističe Nikolić.
Ugovor sa firmom „Autoprom“ sklopljen je 11. avgusta. Ipak, ovaj potez se ubrzo pokazao kao katastrofalan kada su počele da stižu reklamacije iz pogona GSP i to da vozila koja idu u saobraćaj nisu bezbedna zbog kočnica i da ih treba zameniti novim.

Isto to je kroz dnevni izveštaj u junu 2009. godine naveo i sada bivši direktor pogona Kosmaj, Slobodan Žutić, koji je posle izveštaja dobio premeštaj na novo radno mesto. Međutim, zbog velikog pritiska radnika i brojnih reklamacija, naročito u saobraćajnim pogonima Kosmaj i Novi Beograd, ugovor sa turskom firmom je raskinut.

U razgovoru za Glas i Kurir, direktor GSP Radoslav Nikolić potvrdio je da je ugovor sa dobavljačem raskinut krajem oktobra i to zbog lošeg kvaliteta kočionih poluga i negira bilo kakve spekulacije da je posao sa vlasnikom „Autoproma“ sklopljen po partijskoj liniji.

- „Ajsa“ kočione poluge su krajem oktobra zamenjene u svim vozilima GSP. S obzirom na to da je to novi proizvod ugradili smo ga u 20 vozila i jedan period pratili njihov kvalitet. Kada smo ustanovili da dolazi do određenih problema, zamenili smo ih „Haldeksovim“ kočionim polugama koje smo imali na lageru - kaže Nikolić. On negira da od ranije poznaje Stevanića i da je posao sklopljen po političkoj liniji.

- Stevanića sam prvi put video kada smo dogovorili ovaj posao. Zaista nisam znao ko je vlasnik „Autoproma“. Uostalom, na tenderu nema veze ko je iz koje stranke - tvrdi Nikolić i navodi da je bukvalno bio primoran da uzme „Ajsa“ kočnice i to novim Zakonom o javnim nabavkama.
- Prema novom Zakonu o javnim nabavkama cena se kao kriterijum stavlja u prvi plan. „Haldeksove“ kočione poluge nudile su tri firme, najjeftinija je bila ponuda „Metalrada“ iz Inđije, 13.890 dinara za jednu kočionu polugu. Sa druge strane, „Autoprom“, kao dobavljač Ajsa kočionih poluga nudio je cenu od 6.950 dinara. Naš zakon obavezuje da uzmemo najjeftiniju ponudu, a onda, ukoliko se taj proizvod prvi put pojavljuje u našoj firmi, vršimo istraživanje što smo i uradili - navodi direktor GSP.

Slobodan Žutić, nekadašnji direktor pogona Kosmaj, danas upravnik novooformljenog odeljenja za definisanje kvaliteta nije želeo da komentariše svoj izveštaj iz juna (uokviren deoteksta) kada je ukazao rukovodstvu da turske kočione poluge ugrožavaju bezbednost saobraćaja.
- Ne dajem izjave, u našem preduzeću postoji služba za odnose sa medijima, pa se obratite njima - kazao je Žutić.

Iako je direktor GSP Radoslav Nikolić rekao da Žutić nije smenjen već unapređen u savetnika generalnog direktora koji vodi novooformljeno odeljenje, Žutić kaže da priča o unapređenju zavisi od ugla posmatranja.
- Ne mogu da kažem da li je unapređenje promena radnog mesta. Sada sam savetnik generalnog direktora i vodim novooformljeno odeljenje.


Četiri reklamacije na poluge „Ajsa“

Prema dokumentaciji koju je naša redakcija imala na uvid saobraćajni pogon Kosmaj reklamirao je četiri stavke: račvu prednje osovine FAP A537 i to zato što „upravljačka jedinica kočione račve ne može da se postavi na vozilo“, račvu prednje osovine MRC O 405 jer „nakon kratkotrajnog rada kočione poluge počinju da blokiraju ili da se rašteluju“, račvu leve pogonske osovine ZF O345C/E3 jer „nakon kratkotrajnog rada kočione poluge počinju da blokiraju ili se rašteluju“ i račvu desne pogonske osovine ZF O345C/E3 iz istih razloga. Sa druge strane u saobraćajnom pogonu Novi Beograd bilo je jedanaest reklamacija i to šest na polugu kočnu - račva zadnja MAN SG-313 jer je „nakon 6902 kilometara račva pukla ili zablokirala“. Četiri reklamacije bile su na račvu pogonsku osovinu BDI 23 IK-202 jer je „nakon 5770 kilometara račva počela da blokira“, a jedna reklamacija bila je na račvu zadnja desna MAN SG 313 jer je „nakon 139 kilometara račva pukla“.


Stevanić: Bio sam član SPS

Bogoljub Stevanić, vlasnik „Autoproma“ kaže da je pre deset godina bio član SPS, a da je sada član sasvim drugačije orijentisane političke stranke, čije ime ne želi da otkrije.
- Gospodina Nikolića sam upoznao tek kada smo zaključivali posao. Što se tiče tendera i raskida ugovora o tome ne želim da pričam. Ovaj poslovni potez nije baš bio najuspešniji, uostalom, cena robe zavisi od kvaliteta - naglasio je Stevanić.